Kvalitetssikrings- og sikkerhedsinspektionsbibliotekerne er tjeklister/kontrolister, som du kan bruge til at starte en kvalitetssikrings- eller sikkerhedsinspektion i appen. I denne artikel lærer du, hvordan du redigerer bibliotekerne direkte fra portalen. Vil du vide, hvordan du tilføjer en (ny) kvalitetssikrings- eller sikkerhedsinspektionsbibliotek fra Excel? Læs så artiklen: Tilføj nyt bibliotek med Excel
Forklaring
Kapitler
Gå til Kvalitetssikring-portalen, vælg 'Biblioteker' i menuen og klik på 'Kvalitetssikring' eller 'Sikkerhedsinspektion'. Her finder du en oversigt over alle kontrolspørgsmål opdelt i underkapitler og kapitler.
🔴 Bemærk: Kapitler og underkapitler er obligatoriske. Hvis du ikke tilføjer et af disse, kan biblioteket ikke bruges korrekt.
I dette eksempel bruger vi kvalitetssikringsbiblioteket 'Boligbyggeri'.
Tilføj kapitel
For at tilføje et nyt kapitel til et bibliotek skal du klikke på knappen '+ Tilføj regel'.
Derefter angiver du kapitlet:
Hovedgruppe: Når du tilføjer et nyt kapitel, behøver du ikke at vælge dette. Hovedgruppen er nemlig (under)kapitlet.
Kode: En unik kode bestående af 3 cifre.
Titel: En unik titel, der beskriver kapitlet.
Handling: Kolonnen 'Handling' angiver, hvilken handling personen skal udføre, når han besvarer dette kapitel.
Krav/standard: Her kan du valgfrit tilføje et krav eller en standard til en regel. Du kan vælge at tilføje URL'en til et link til f.eks. et online dokument, hvor en standard er angivet. Dette link kan klikkes på i appen.
Frekvens: I kolonnen 'Frekvens' kan du angive, hvor ofte et kapitel skal vurderes.
Bemærkning: I kolonnen 'Bemærkning' kan du tilføje en bemærkning, som er synlig for den person, der noterer optagelsespunktet. Ligesom med krav og standarder kan du her tilføje et link til f.eks. et OneDrive-dokument.
Når du har udfyldt alt efter ønske, klikker du på 'Gem' for at tilføje kapitlet.
Tilføj underkapitel
Du kan tilføje et nyt underkapitel til et kapitel på to måder. Med den grønne knap '+ tilføj linje' eller via oversigten ved at klikke på det grønne plustegn bag et kapitel.
Derefter angiver du følgende oplysninger i underkapitlet:
Hovedgruppe: Når du tilføjer et nyt underkapitel via knappen '+ Tilføj regel', skal du her vælge det kapitel, som underkapitlet hører under. Hvis du vælger plustegnet bag et kapitel, udfyldes hovedgruppen automatisk.
Kode: En unik kode bestående af 2 cifre.
Titel: En unik titel, der beskriver underkapitlet.
Handling: Kolonnen 'Handling' angiver, hvilken handling personen skal udføre, når han besvarer dette kapitel.
Krav/standard: Her kan du valgfrit tilføje et krav eller en standard til en regel. Du kan vælge at tilføje URL'en til et link til f.eks. et online dokument, hvor en standard er angivet. Dette link kan klikkes på i appen.
Frekvens: I kolonnen 'Frekvens' kan du angive, hvor ofte et underkapitel skal vurderes.
Bemærkning: I kolonnen 'Bemærkning' kan du tilføje en bemærkning, der er synlig for den person, der noterer optagelsespunktet. Ligesom med krav og standarder kan du her tilføje et link til f.eks. et OneDrive-dokument.
Tilføj kontrolspørgsmål
Dette er det spørgsmål, du besvarer via appen. Ligesom med underkapitlet kan du tilføje et kontrolspørgsmål via knappen '+ Tilføj regel' og det grønne plustegn bag et underkapitel.
Derefter angiver du følgende oplysninger i beskrivelsen:
Hovedgruppe: Når du tilføjer en ny beskrivelse af et optagelsespunkt via knappen '+ Tilføj regel', skal du her vælge det underkapitel, som kontrolspørgsmålet hører under. Hvis du har valgt plustegnet bag et underkapitel, udfyldes hovedgruppen automatisk.
Kode: En unik kode bestående af 2 cifre.
Titel: Dette er det spørgsmål, som den person, der udfører kontrollen, besvarer.
Handling: Kolonnen 'Handling' angiver, hvilken handling personen skal udføre, når vedkommende besvarer spørgsmålet. For eksempel: Vis status for kvalitetskontrolpunktet. Handlingen kan ses, når kvalitetskontrolpunktet besvares.
Krav/standard: Her kan du valgfrit tilføje et krav eller en standard til en regel. Du kan vælge at tilføje URL'en til et link til f.eks. et online dokument, hvor en standard er angivet. Dette link kan klikkes på i appen.
Frekvens: I kolonnen 'Frekvens' kan du angive, hvor ofte et kontrolpunkt skal vurderes.
Bemærkning: I kolonnen 'Bemærkning' kan du tilføje en bemærkning, der er synlig for den person, der noterer optagelsespunktet. Ligesom ved Krav og Standard kan du her tilføje et link til f.eks. et OneDrive-dokument.
Type svar & svarmuligheder: Du kan vælge mellem: et valg svar, et tekst svar, et tal eller et beløb. Ved et valg svar skal du notere de svarmuligheder, som personen kan give. De svar, du bruger, skal være kendt i portalen. For at finde ud af, hvilke valg svar du kan bruge, går du tilbage til portalen og klikker på 'Indstillinger'. Her skal du klikke på 'svar'. Se, hvilke svarmuligheder der er, eller tilføj nye svarmuligheder. Tekstsvar eller et svar med et tal eller et beløb kræver ikke et valg af svar. Disse felter kan du lade være tomme.
Obligatorisk svar: Ønsker du, at denne beskrivelse skal vælges obligatorisk ved f.eks. en levering? Sæt i så fald et flueben ved 'Obligatorisk svar'.
Forpligte aktionsholderen til at tage et reparationsfoto: Angiv, om den aktionsholder, du vælger, når du noterer et optagelsespunkt, skal tilføje et reparationsfoto, før han kan afmelde punktet som repareret.
Ændre regel
Vælg det blå blyantikon bag et (under)kapitel eller en kontrolspørgsmål for at ændre linjen.
Skjul regel
Hvis du ikke ønsker, at et kapitel, underkapitel eller kontrolspørgsmål skal være synligt, når du noterer et optagelsespunkt, kan du klikke på det grønne øje for at gøre linjen eller linjerne usynlige. Du kan ændre dette når som helst. Linjer, der f.eks. aldrig bliver brugt, kan du gøre usynlige med denne funktion.
Slet regel
Hvis et kontrolspørgsmål eller et helt (under)kapitel ikke bruges, kan du slette det via papirkurven. Bemærk: Du kan kun slette linjer, der endnu ikke er valgt ved notering af et optagelsespunkt.
Kan du stadig ikke finde ud af det?
Klik derefter på chat-knappen nederst til højre for at tale med en Kvalitetssikring Support-medarbejder.










