Spring videre til hovedindholdet

Hvordan aktiverer jeg tofaktorgodkendelse (2FA)?

Vil du sikre din konto ekstra, så det bliver sværere for uønskede personer at få adgang til din konto? I denne artikel forklares det, hvordan du aktiverer tofaktorgodkendelse.

Opdateret i dag

Forklaring

Kapitler

  • Hvad er tofaktorgodkendelse?

  • Download af godkendelsesapp (Microsoft Authenticator)

  • Aktivere tofaktorgodkendelse

  • Logge ind med tofaktorgodkendelse

  • Hvad skal du gøre, hvis du mister adgangen til godkendelsesappen?

Hvad er tofaktorgodkendelse?

Tofaktorgodkendelse er en unikt genereret sikkerhedskode, som du indtaster ud over den sædvanlige login for at bekræfte, at det er dig, der logger ind.

Denne unikke sikkerhedskode genereres ved hjælp af en godkendelsesapp på din pc, telefon eller tablet. Hver gang du skal logge ind, genererer godkendelsesappen en ny sikkerhedskode, som du skal indtaste, efter at du har indtastet din virksomhedskode, e-mailadresse og adgangskode.

Download godkendelsesappen (Microsoft Authenticator)

Vigtigt: Sørg for at installere autentificeringsappen på en enhed, som du altid har med dig, når du skal logge ind på Kvalitetssikring-appen eller portalen.

Der findes forskellige autentificeringsapplikationer, som du kan downloade for at bruge to-trins-verificering. Det kan være, at din virksomhed allerede bruger en autentificeringsapp. Spørg din (IT-)administrator om dette.

I dette eksempel bruger vi Microsoft Authenticator. Du skal kun bruge en iOS- eller Android-enhed. Download autentificeringsappen til din enhed via nedenstående link.

google-play-badge-1
Download_on_the_App_Store_Badge_NL_RGB_blk_100317-1

Aktivér totrinsverifikation

Sørg for, at du har downloadet en autentificering, inden du begynder på trinene. Eksemplet nedenfor bruger Microsoft Authenticator.

Trin 1: Når du har installeret autentificeringsappen, åbner du appen og klikker på ›Tilføj konto‹. I det næste skærmbillede skal du klikke på ›Andet (Google, Facebook osv.)‹. Nu åbner appen din kamera. I trin 3 skal du bruge kameraet til at scanne QR-koden.

Trin 2: Log ind på Kvalitetssikring Portal og gå til ›Min konto‹. Klik på ›To-trins-verifikation‹ for at få QR-koden til at blive synlig.

Trin 3: Brug kameraet fra autentificeringsappen til at scanne QR-koden.

Trin 4: Du modtager nu en midlertidig unik sikkerhedskode. Indtast denne kode på siden ›Min konto‹ under QR-koden. Klik på ›Gem‹ for at aktivere to-trins-verificering.

BEMÆRK: Klik på ›Gem‹, inden timeren i godkendelsesappen er udløbet. Når tiden er udløbet, genereres der automatisk en ny sikkerhedskode. Indtast derefter den nye kode.

Når du har gemt sikkerhedskoden, er to-trins-verificeringen aktiveret.

Vigtigt: Du behøver ikke huske koden. Sikkerhedskoden er midlertidig, og der genereres en ny kode, så snart du logger ind via STA-portalen eller appen.

Log ind med to-trins-verifikation

Når du logger ind igen, bliver du bedt om at indtaste sikkerhedskoden til to-trins-verifikationen, efter du har indtastet dine loginoplysninger. Når dette sker, åbner du autentificeringsappen på din enhed og indtaster den kode, du har modtaget. Klik på ›Log ind‹ for at få adgang til Kvalitetssikring-portalen eller appen.

BEMÆRK: Klik på ›Log ind‹, inden timeren i godkendelsesappen er udløbet. Når tiden er udløbet, genereres der automatisk en ny sikkerhedskode. Indtast derefter den nye kode.

Hvad skal du gøre, hvis du mister adgangen til godkendelsesappen?

Hvis du har slettet godkendelsesappen fra din enhed, eller hvis du har mistet adgangen til enheden permanent, er der ikke længere forbindelse til Kvalitetssikring-miljøet. Kontakt i så fald Kvalitetssikring Software via: [email protected]. Kvalitetssikring Support-teamet ophæver forbindelsen, så du igen kan logge ind uden to-trins-verifikation.

Besvarede dette dit spørgsmål?